Långa vårdköer gör att inte patienter får vård i tid

Jag drabbades av svår huvudvärk för 2veckor sedan. Jag tvingades vara hemma från jobbet. Men på den tredje dagen kände jag mig tvungen att gå tillbaka till jobbet. Jag arbetar som konsult på ett bemanningsföretag och jag förstår att om jag är borta som behöver man ta in någon annan på uppdraget. Det är en stressande faktor men också realistiskt att företaget behöver få sina saker gjorda.

Det svåra i sammanhanget är att jag kontaktade Närhälsan Eriksberg, min vårdcentral och de ville inte ge mig en läkartid trots att jag sa att jag varit så dålig att jag höll på att ta ambulans. Det har nu tagit bort sina drop-in-tider. De skapade kaos under förmiddagen och de var bara den som var där riktigt tidigt om morgonen som fick en tid till läkaren. Starkast är den som vinner en tid! Resten av patienterna fick vänta till nästa eller dagen efter det. Som systemet ser ut nu ringer man in till Närhälsan (vårdcentralen) och blir satt i kö. Om kön är lång får man en telefontid och därefter ringer en syster tillbaka.

Så skedde för några dagar sedan. En äldre sjuksköterska ringer upp mig och berättar att jag inte kan ta ambulans för de, syftande till sjukhusen tar bara in folk i ambulans om man har hjärtfel, säger hon. Jag har ju åkt ambulans några gånger i mitt liv.  Men jag kommenterar det inte för jag är för sjuk och trött på vårdpersonal som inte vet sin gräns. Hon säger till mig att hon inte kan ge mig någon tid men att jag ska ladda ner appen närhälsa Eriksberg online.

Mitt tillstånd försämras. Jag ligger hemma i sängen några dagar.  Jag kan inte laga mat för jag är för sjuk utan sover bara hela tiden. Jag laddar ner appen närhälsa online och får då en läkartid dagen efter. Läkaren är snäll men säger att sjuksköterskan har gjort fel, att hon inte kan undersöka mig med de symtom jag har utan att jag måste till läkare. Hon skriver en remiss som skickas under dagen. Senare under dagen ringer en sjuksköterska mig och säger att de fått in en remiss från läkaren. Jag berättar att jag kontaktat sjuksköterskan tidigare men inte fått någon tid, att hon hänvisade mig till appen men att läkaren ansåg att det var fel med tanke på mina symtom, med kraftig huvudvärk, yrsel och svårt att vara vaken, sovandes så många timmar på dygnet.

Jag får komma in akut. Jag åker direkt till Eriksberg närhälsa och får träffa en doktor som remitterar mig till akuten. Där tar det blodprov och värden på mig direkt. De ger mig dropp och jag får ligga på en bår. De kör in mig till ett rum. Inom kort kommer en akutläkare till mig och gör en omfattande undersökning. Läkaren konsulterar sin överläkare. Jag skickas senare vidare för skiktröntgen. Efteråt fick jag ligga på båren ett tag och sedan åka hem. Jag var trött men fantastiskt tacksam att svensk vård till slut hade hjälpt mig.