Stressad? Så stressar du ner

Fika längs kajen en solig dag efter en stressad period. Hitta ditt eget favoritcafé och njut av livet och en god kopp te eller kaffe.

Under en period så kände jag mig väldigt stressad. Det var väl egentligen inte så att jag hade så väldigt mycket att göra. Jag brukar ju gilla det. Men nu hade jag bockat av det mesta på att göra listan så jag började må väldigt dåligt. Stressen över att nu ha mindre att göra gjorde min hälsa sämre och sämre. Men till slut var botten nådd. Jag fick nog av att känna dåligt samvete och beslöt mig istället att varva ner. Jag sov ut. Jag vaknade fortfarande tidigt men så slappnade jag av och tillät mig själv att somna om. Det var början på något positivt. När jag vaknade mådde jag bättre och dagen blev också bättre.

Efter att jag började må bättre har jag tagit det lugnare. En positiv inställning i kombination med mindre stress omkring gör att man mår bättre.

Känner du dig stressad då är förberedelse A och O. Sedan jag var tonåring har jag gjort en att göra lista innan jag ska somna. Alla saker jag behöver göra nästa dag skriver jag en lista.

Nästa steg är att läsa igenom listan och numrera sakerna i prioriteringsordning. Den viktigaste och mest brådskande saken ges en etta. Därefter numreras varje sak med fallande siffra. Det fiffiga är att stressen avtar med att hjärnan sorterar prioriteten. När listan är färdig brukar jag slappna av och lätt somna. Jag har sällan haft svårt att somna på kvällen och mycket av det har jag listan att tacka för.